24 september 2009

Premiär!

Precis tillbaka från morgonpromenaden - idag i ösregn! Men det är alltid lika skönt ändå, oavsett väder. Det har liksom blivit ett måste för mig. Om jag inte får börja dagen med en promenad känns hela dan fel...

Morgonpromenader - eller promenader i största allmänhet - är något jag verkligen kan rekommendera. Perfekt om man av olika anledningar inte kan eller vill springa. Hur många gånger har man inte känt att "nej, idag är jag så trött" eller "idag känner jag verkligen inte för det". Men eftersom man har bestämt sig redan innan så är det bara att börja göra det - gå alltså. Och har man väl kommit en minut på vägen så känns allt plötsligt helt annorlunda! Du andas in den friska luften, pulsen ökar lite och plötsligt känner du att du gör något bra för din kropp! Denna vissheten bär dig sedan genom resten av dagen och gör det lättare att göra andra bra val. Snöbollseffekten! Att det sedan frisätts en rad hormoner som gör dig lugn och tillfreds- gör ju inte saken sämre :-) Det är bara att börja göra det - ut och rör på dig!

Varför inte utmana dig själv lite och lägga till en god vana? Bestäm dig för att testa i en månad och utvärdera sedan. Tänk igenom när på dagen det skulle passa dig bäst att röra på dig. Kan du gå upp lite tidigare på morgonen och kanske alternera lämningen på dagis med din partner? Har du en timmes lunch funkar det oftast utmärkt att planera in en halvtimmes promenad. Eller stanna till vid nåt grönområde på väg hem från jobbet, dra på gympadojjorna och gå en stund innan du åker hem. Jag lovar att familjen kommer få hem en gladare och mer avstressad person. Kanske passar det dig bättre att promenera en stund efter middagen på kvällen? Alternativet blir ju annars så lätt TV-soffan...

När du än väljer att utföra din promenad är det ett som är säkert; du kommer inte att bli besviken över vad det gör med din hälsa! Men som med all annan träning gäller - kontinuitet. Nu när du bestämt dig för att lägga till denna nya goda vana i ditt liv, låt då inget rucka på det! Du har ju bestämt dig!

2 kommentarer:

  1. Skira dagar, sinnet lätt,
    minska slöhet, plast o fett..
    följ din inre barometer,
    glöm sen aldrig vad du heter;
    Homo Sapiens är ditt namn..
    låt själen vaggas i Tellus famn
    Ut och andas, ta en jogg
    Följ sen denna fina blogg!
    Kram Malin på Dalkulla Ängalänga
    vilohem för längtande och kreativa
    själar under Vintergatan på Österlen

    SvaraRadera
  2. Motionscykel framför TV fungerar också, i fall tiden är knapp.
    Jag brukar lova mig själv att jag får cykla hur långsamt jag vill, bara jag gör det hela Aktuellt i genom ;-) Det blir i alla fall betydligt mer motion än att bara sitta still i soffan...
    Trevlig blogg!
    Från Malin på Hälsopedagogiken

    SvaraRadera