10 mars 2013

Vitaminbomb

Har ju som bekant kört in mig på soppor på sista tiden. Vi brukar ha soppa någon dag i veckan. En perfekt lunch eller kvällsmat. Dessutom blir det ju ofta vegetariskt = klimatsmart;-)
Måste bara tipsa om den fantastiskt goda soppan jag gjorde idag; indisk linssoppa. Den var rena vitaminbomben! ingredienserna var bland annat röda linser, vitlök, färsk ingefära, gurkmeja o andra nyttigheter. Själva grundreceptet hittade jag på kokaihop.se men ändrade lite. Istället för garam masala tog jag röd currypasta. Bytte krossade tomater mot passerade, fryst spenat mot färsk. Sen mixade jag soppan slät istället för att låta den vara "chunky". Det är säkert jättegott att ha kvar bitarna i den men misstänkte att det skulle gå lättare att få i barnen soppan om den var slät.
Jag serverade med en klick ekologisk yoghurt samt nybakat grovt glutenfritt bröd. Hur gott som helst- och fullproppat med fibrer, vitaminer och antioxidanter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar