06 oktober 2009

Frukt och nötter

Ibland är det dom små sakerna som gör det! Som när jag idag trött och lite stressad hoppade in i bilen efter ett långt möte, och upptäckte att där låg mitt stora saftiga äpple och min lilla låda med nötter jag packat tidigare i morse och bara väntade på mig! (Hade helt enkelt glömt av att jag lagt in dom där innan jag for iväg...)
Kan bara meddela att detta lilla mellanmål gjorde en enorm skillnad - både för mig och för min omgivning ;-) - när jag en timma senare anlände hemma.
Istället för att trött efter dagen och med superlågt blodsocker rasande kasta mig över första bästa tilltugg -gärna något sött och onyttigt - kunde jag lugnt och (relativt) harmoniskt landa hemma med ett blodsocker i balans :-) !

Om du tål nötter skulle jag vilja tipsa dig om att alltid ta för vana att ha med en liten påse med nötter och frön att ta till när du har svårt att annars få i dig något nyttigt. Nötter tillsammans med en frukt är ett perfekt mellanmål. Självklart ska du välja naturella nötter. Inte saltade eller kryddade. Gör din egen favoritblandning av t.ex mandlar, hasselnötter, valnötter, pumpafrö, gojibär etc. En handfull eller sisådär 10-20 nötter är lagom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar