02 oktober 2009

Smoothie

Måste bara hylla detta fantastiska mellanmål - smoothie! Helt perfekt som mellis till barnen efter skola och dagis. Eftersom barnens förkärlek för grönsaker kan diskuteras så tycker jag detta är ett helt perfekt sätt att se till att barnen får i sig mycket nyttigheter på en gång.
När jag började göra smoothies, eller när barnens kompisar som inte vet vad smoothie är kommer på besök, brukar jag förklara att det är en sorts milkshake - bara för att dom ska tro att det är gott innan dom ens smakat. Smart va?! Nu för tiden räcker det med att jag säger att nu ska vi snart äta mellanmål så skriker dom i kör "smoothie"!

När man läser recept på smoothies innehåller dom ofta vaniljsocker eller honung eller kanske rent av socker! Detta tycker jag är helt onödigt - om man i stället alltid har med en banan eller två. Då får man den söta smaken naturligt och konsistensen blir dessutom bättre.

Mina smoothies kan se ut ungefär så här:
Frysta bär, t.ex jordgubbar, hallon, blåbär etc. ( Allt, eller något av det. Prova även med apelsin eller äpple i för omväxling.)
Banan. (Brukar ta 1st till 2 pers och 2st till 4-5 pers.)
Naturell ekologisk yoghurt, någon el. några dl. Prova dig fram.
Äpplejuice eller havremjölk - till lagom kosistens.
Mixa med mixerstav. Klart!
Servera i glas med sugrör. Mums även för vuxna!

Toppa gärna med psylliumfrön - toppen för dom goda bakterierna i magen!
Ibland lägger jag även i lite hackad spenat eller ett ägg. Barnen protesterar inte alls, känns inte på smaken - om du inte lägger i för mycket spenat så klart.
Vill du lyxa till det nån gång - som min man gör när inte jag ser...kan du lägga i en klick glass :-)

1 kommentar:

  1. Jag håller på maken!!!!! Glass funkar till det mesta ;) Och om man får idétorka på frukter så finns det färdiga smoothiefruktblandningar (det var ett långt ord) på ICA. Deras ananas, bananblandning, mixad med naturell yoggi och mjölk gjorde mig säkert 10 kg lättare..Bytte ut alla "smörgåsmellanmål" mot smoothies ett år. Så jag kan inte annat än instämma- heja smoothies!!!!!

    SvaraRadera