23 januari 2015

Jag älskar mat!

Alltså, jag menar att jag verkligen älskar mat! Jag blir så glad när jag får äta mat lagad med riktiga råvaror. Mat lagad från grunden. Mat lagad med omsorg om råvarorna och slutresultatet. 
Jag har varit på resa i Balkan. Och där har jag mötts av just detta - riktiga råvaror, odlade, utvalda och tillagade med omsorg. 
Tänk att beställa in en enkel kycklingsoppa för några tior, och upptäcka att det är bland det godaste man ätit. En soppa där buljongen inte kommer från något pulver i en burk eller från någon kletig massa inslagen i folie, utan det här, det är på riktigt. Buljongen är fet, mustig och smakrik, och vittnar om omsorgen om tillagningen, och att det får ta tid att laga riktig mat!
Jag passar på att frossa i grillade grönsaker, soppor och lokala specialitéer  under min korta visit i landet. Och jag njuter av det i stora mått! Om ni frågar mig så är maten en stor del av reseupplevelsen. Och även en plats där man kan lära känna landet, människorna och dess kultur. 

Det var kanske inte en helt idealisk planering att åka på resa så kort tid efter fastan, men nu var det så och det enda som hände var att jag inte kunde äta lika mycket som jag skulle gjort annars..!


Till dessa fantastiskt goda grillade paprikor och campinjonhattar med vitlöksolja fick jag nypressad granatäpplejuice! Juicandet fortsätter!



Så här drygt en vecka efter fastan har jag fortsatt att dricka minst en juice per dag. Jag tar den till mellanmål tillsammans med en näve nötter. Jag brukar göra en stor laddning som räcker till hela familjen, och det brukar vara barnen som bestämmer innehållet. Oftast blir det då morot, apelsin, äpple, ingefära och citron/lime. 
Även om jag var ganska trött på juicerna de sista fastedagarna så är det tvärt om nu. Jag längtar verkligen efter min eftermiddagsjuice! Vitaminer- bring it on!


Inspirerad av balkanmaten fick det bli grillade grönsaker med stekt saganaki och gurksås till middag. Mums!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar