08 januari 2015

Juicefasta Dag 9

Idag känns det bättre igen. Faktiskt har det känts riktigt bra idag. Haft fullt med energi, inte frusit och inte varit hungrig hela tiden. Förmodligen fick jag inte i mig tillräckligt igår. Idag har jag tänkt på att göra juicerna minst 0,5l var. 

Mycket händer ju i kroppen när man fastar. Gifter rensas ut, celler och DNA repareras, celltillväxten stimuleras, blodsockret stabiliseras och man stärker immunförsvaret, bara för att nämna några fördelar med fasta. 
En annan effekt av fasta är ju att man går ner i vikt. Viktnedgången beror på att man förlorar vatten, fett och muskler. 
Jag har hittills tappat ca 0,5kg/dag. En del av detta kommer jag ju gå upp igen när jag börjar äta. Tanken med fastan har ju för mig varit - förutom detox och att boosta kroppen med massa nyttigheter - en kickstart in i hälsosammare vanor igen. Min plan är att äta vegetariskt i januari och sedan gå över till paleo ( stenålderskost). Mer om detta senare. 

Minstingen önskade pizza till kvällsmat, och vi gjorde det lätt för oss och föll för hans önskan. Men han var mycket noga med att det skulle vara en egen gjord juice till pizzan!


Så här såg vår middag ut :-P


Dagens meny

Frukost och mellanmål - orange (2port)
2 apelsiner
2 äpplen
4 morötter
2 stjälkar selleri
1 sötpotatis
1 bit ingefära 

Fyllig, lite söt och god juice

Lunch - grön (1 port)
1 gurka
3 blad grönkål
4 stjälkar selleri
1 päron
1 citron

Sellerin ger denna juicen en något kryddig smak. Päronet skänker lite sötma. Mean Green - full med nyttigheter!

Mellanmål - röd (1port)
2 apelsiner
4 morötter
1dl lingon
1dl hallon (mixade i dessa efteråt)

En fräsch, god och inte alltför söt juice. Lingonen ger en aning bitter smak som jag gillar. ( Lite som Campari 😜)



Middag - grön (2 port)
1 broccoli
1gurka
4 gröna äpplen
Några nävar spenat och ruccola
1 citron
Mixade i 1 avokado efteråt

De gröna juicerna tillhör inte mina favoriter, men denna var helt ok. Riktigt god tillochmed med!

Sådärja - bara 6 dagar kvar nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar