13 april 2015

Gofika i vårväder

Vilka underbara dagar vi har nu! Älskar verkligen denna tiden på året! 


I lördags tog vi en lång, härlig skogspromenad i det ljumna vårvädret. Går ju bara inte att vara inne nu när det är så fina dagar!


Efter promenaden blev det en enkel lunch bestående av omelett med avokado, spenat och ruccola. Omelett är så himla bra tycker jag, det går fort, är mättande och nyttigt! Och dessutom går det att variera i oändlighet. 


Till denna fräste jag upp lite lök, zucchini och färska champinjoner innan jag hällde i äggsmeten. Sedan skivade jag tomat och lade på tillsammans med lite ost och oregano. Sedan på med ruccola o spenat. Klart!

Yngste sonen ville baka så han och jag fixade efterrätten. Det fick bli chokladbollar utan vare sig socker,  gluten eller mjölkprodukter.  Men supergoda ändå, jag lovar!


Häll följande i en bunke:
2dl havregryn
1dl dadlar utan kärna
1/2dl kakao
1/2dl kokosolja
Drygt 1/2dl kallt kaffe ( el vatten)
En liten nypa salt

Mixa till en hyfsat slät smet. Forma bollar och rulla i kokos, hackade nötter el liknande o ställ kallt ett tag. Mumsig gofika - utan socker, gluten eller mjölk :-)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar