14 april 2015

Sopplunch

Idag fick det bli soppa till lunch. Som ni vet älskar jag soppor. Det är snabblagat. Det är enkelt och billigt, och de går ofta att göra väldigt näringstäta. 
Idag fick det bli krämig blomkålssoppa. Serverade hembakat fröbröd med tahini som pålägg till soppan. 


Recept kommer här:

Blomkålssoppa ca 4 stora portioner
Fräs 1 hackad gul lök och 1 vitlöksklyfta i lite olja eller smör. 
Tillsätt ca 1kg blomkål skuren i buketter samt ca 9dl vatten och 2 ekologiska buljongtärningar. Låt koka tills blomkålen är mjuk ca 15 min. 
Mixa slät. Tillsätt ytterligare 1 vitlöksklyfta samt ca 2dl kokosmjölk (eller grädde om du äter mjölkprodukter). Smaka av med salt, pepper o ev lite muskot. 

Nöt- och fröbröd 1 bröd
Blanda följande ingredienser:
2dl mandelmjöl ( el annat fint mjöl)
2dl havregryn mixat till mjöl
1dl bovetemjöl
2dl havregryn
1dl linfrö
1 dl pumpakärnor
1 dl solrosfrön
1dl hela hasselnötter
2tsk bikarbonat 
2tsk salt

I en annan bunke blandar du:
1/2 - 1 tärnat äpple
1/2 - 1dl torkade hackade aprikoser
1/4 dl flytande honung
4 1/2dl naturell turkisk yoghurt ( eller 2 ägg samt några dl kokosmjölk om du inte äter mjölkprodukter. Smeten ska vara ganska tjock. Du klickar ut den i formen)

Blanda samman allt. Häll i smord form och grädda i 175grader ca 60min nederst i ugnen. 

Om du inte testat tahini som pålägg tycker jag du ska göra det. 


Jag brukar använda denna men det finns ju andra märken också såklart. Tahini är en sesampasta rik på bland annat kalcium, järn och fibrer. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar